Wymagania do matury 2025, czyli omówienie “okrojonych podstaw programowych”

Nie lubisz czytać? Nie ma sprawy! Omówienie zmian możesz obejrzeć również jako zapis transmisji na YouTube 👇

 

Już od jakiegoś czasu nie pojawiały się nowości w polskiej oświacie, dlatego żeby poczucie stabilności nie uderzyło nam do głowy, MEN postanowiło wprowadzić nowe, okrojone podstawy programowe 😃. A tak zupełnie poważnie, to bardzo dobrze zrobiło, bo w końcu będzie jako taki porządek pomiędzy wymaganiami egzaminacyjnymi, podstawą programową i pozostałymi dokumentami. 

Co to jednak oznacza w praktyce? Gdybym miała streścić to w kilku słowach, to (przynajmniej jeśli chodzi o chemię) wymagania egzaminacyjne do matury 2025 będą bardzo zbliżone do tego, co pojawiało się na maturze 2023 i 2024. To dobra informacja, bo oznacza, że będziecie mogli wykorzystywać arkusze z tych lat jako wzorzec tego, czego można się spodziewać w maju 2025.

Skrócony opis tego, co wypadło znajdziesz poniżej, a szczegółowe opracowanie możesz pobrać na stronie Kursów do Matury, czyli tutaj: https://kursydomatury.pl/darmowe-materialy/

Ok, to co tak naprawdę wypada (bo zgodnie z obietnicą “okrojone podstawy programowe“, to właśnie zmniejszenie liczby zagadnień jest kluczową zmianą)? 

Usunięto:

  • określanie zmian masy promieniotwórczego nuklidu na podstawie okresu półtrwania
  • prawo Hessa (czyli prowadzenie obliczeń efektów energetycznych na podstawie wartości standardowych entalpii tworzenia i spalania) – oznacza to, że w kwestii entalpii musisz wiedzieć jedynie co to znaczy, że ΔH jest mniejsze/większe od zera i jaki ma to wpływ na stan równowagi
  • wpływ elektroujemności i stopnia utlenienia atomu centralnego na moc kwasów tlenowych (czyli konkretnie: jak zmienia się moc kwasu w zależności od położenia pierwiastka w układzie okresowym / liczby atomów tlenu w cząsteczce)
  • korozja i zapobieganie korozji
  • wszystkie zagadnienia związane z elektrolizą (z elektrochemii zostają tylko ogniwa galwaniczne i przewidywanie kierunku reakcji w oparciu o potencjały standardowe półogniw)
  • porównywanie aktywności fluorowców
  • właściwości redukujące HCOOH
  • reakcje tłuszczów (utwardzanie tłuszczów ciekłych, zmydlanie tłuszczów)
  • zastosowanie estrów (choć w praktyce takie zadanie chyba nigdy nie pojawiło się na maturze)
  • otrzymywanie amin oraz część ich reakcji charakterystycznych
  • budowę i reakcje mocznika
  • hydroliza polisacharydów
  • w zasadzie cały dział “Chemia wokół nas”, ale w praktyce były to treści, które na maturze się praktycznie nie pojawiały. Podobnie dział “elementy ochrony środowiska”, choć tu kilka zagadnień zostało i mogłoby pojawić się potencjalnie z jakąś informacją wprowadzającą.

 

Jeśli miałabym wydać opinię dotyczącą zmian, to są one na plus. Wiele punktów zostało uszczegółowionych, dzięki czemu macie większą jasność pod kątem tego, co faktycznie może pojawić się na maturze, a co na pewno nie. Już w poprzednich poprawkach uszczegółowiono np. jakie konkretnie reakcje metali należy znać, a teraz jest to jeszcze bardziej przejrzyste. Daję okejkę. 

Przypominam też, że szczegółowe opracowanie zmian w formie PDF możesz pobrać na stronie Kursów do Matury, czyli tutaj: https://kursydomatury.pl/darmowe-materialy/

 

 

Zostawiając komentarz pod wpisem zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych na stronie paniodchemii.pl. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *